Stockholm, Slussen, är nordens venedig, oerhört fint…. detta måste vi vara rädda om
 
  
När det gäller Slussen är detta i en mycket känslig historisk miljö. Slussen har tidigare varit klassad så som riksintresse, med klöverbladet som grund. Detta kan vi försöka att få tillbaka.
 
I dag står vi inför både groteska slagskugge -problem när det gäller utsikten mot Gamla stan, som läggs i mörker om förslaget byggs, och en kraftfull och omodern motorväg över Skeppsbron. Det kommer även att uppkomma stora slagskuggor på Södermalms sidan, om det nya förslaget byggs. En nya “plattan-miljö” kommer att växa fram om Berg/Foster-förslaget blir av.

Slussen är nu i mycket dålig kondition. Detta beror på att betongen blivit svag av saltet i vägbanan som trängt in i betongen. Man kan kräva bättre skötsel av slussen och en resolut underhålls- genomgång, samt uppfräschning. ( De har inte tvättat fönstren på Slussen sedan 1938).

Där kan vi kräva att kommunen servar Slussen bättre. Att de har bättre verksamheter än gamla p-däck och spadar/ Sandar istället för att salta på vintern. Detta efter att en balk rasat vid Nacka bussarna för några dagar sedan, det är kris.
Mitt förslag är att vi kräver en rejäl uppfräschning av Slussenområdet, i stil med det fina arbete man gjort vid Medeltidsmuseet på Strömmen sidan, vid Norrbro och Norrström. Där har man grundförstärkt försiktigt hela vägen under Norrström, och Regeringskansliet.
 
Vi kan Världsarvsklassa alla utsikterna så att de inte blir förbyggda, föreslå Klöverbladet som K märkt. Detta som en världsarvsklassning som kan inrymma både Gamla Stan i från 1450 med Kornhamnstorgs ljus, och Mariaberget, Slussen och Söders höjders,  vyer på höjden med Söders äldsta hus och  samt vattnet, och vattenspegeln, med den milsvida utsikten.
 
Var och en kan föreslå ett område för världsarvsklassning, man måste inte vara arkitekt , alla har rätt att förelså Slussen, Södershöjder och utsikten mot Gamlastan som världsarvsklassad miljö.
 
Med vänlig hälsning Clara von Rettig ljusarkitekt, konstnär.

 

Foto: Clara von Rettig.